Modernisering Burgerlijke Stand
Laatste nieuws:
Leidraad verwerken adopties
Klik hier
Informatiesessies Wet diverse dringende bepalingen Justitie september 2020
Klik hier
Nieuwe FAQ
Op de website van de DABS verscheen een update van de frequently asked questions. Er is duidelijk aangeduid welke tekst werd toegevoegd of grondig aangepast.
DABS-statistieken 2019
Klik hier
DABS-akten via Mijn Dossier
Klik hier
Datum uitwerking akten burgerlijke stand
Klik hier
Cijfers na 6 maanden werking DABS
Klik hier
Checken, nalezen en controleren!
Klik hier
Genealogische opzoekingen sinds 31 maart 2019
Openbare akten en niet-openbare.
Status DABS op website BiZa
Klik hier
Verificatie van afschriften en uittreksels uit de DABS
Klik hier
Verwerking vonnissen
Klik hier
Nieuwe FAQs
Klik hier.
Legalisatie DABS afschriften en uittreksels
Klik hier
Vier weken "go live" DABS
Klik hier.
Vragen of problemen
De helpdesk staat ter beschikking indien u intern of via uw softwareleverancier geen oplossing krijgt voor uw inhoudelijke en technische problemen. Bij technische problemen wordt bovendien gezocht naar een gepersonaliseerde oplossing op maat van de betrokken gemeente. Om een snelle en efficiënte oplossing mogelijk te maken, is het belangrijk dat de helpdesk goed geïnformeerd is van de problemen die zich voordoen op het terrein. Gelieve daarom steeds duidelijk aan te geven wat het exacte probleem is dat zich voordoet, zodat op zeer concrete wijze naar oplossingen kan worden gezocht.
We krijgen veel vragen of echtscheidingsakten noodzakelijkerwijze moeten worden gemigreerd in functie van een huwelijksdossier. De migratie in deze context is niet noodzakelijk, tenzij men zich niet voldoende geïnformeerd acht (voorwaarde bedoeld in art. 164/2, § 3, 2° B.W.).
De collectes en bijwerkingen in het Rijksregister worden centraal nauw opgevolgd. In het geval van eventuele fouten, zullen rechtzettingen centraal geïnitieerd worden.
De server om de nieuwe uittreksels en afschriften uit de DABS te verifiëren is nog niet online. De verificatiemogelijkheid via de QR-code en de verificatielink kunnen bijgevolg nog niet worden gebruikt.
Bij de opmaak van een akte van geboorte dient u het DABS-nummer van de akte van prenatale erkenning op te nemen. Indien het aktenummer van de prenatale erkenning niet wordt opgenomen, worden de akten niet aan elkaar gekoppeld. Daartoe is het van belang alle prenatale erkenningen van de voorbije maanden waarvoor nog geen aangifte van geboorte gebeurde, te migreren.
Laatste instructies
Alle gevalideerde officiële informatie over de DABS en de opstart ervan, is voortaan beschikbaar op een centrale webpagina. U vindt op die pagina alle wetgeving, de pas verschenen Omzendbrief, alle onderrichtingen (ook de technische onderrichtingen van DAV/DXC zijn een aanrader), een uitgebreide faq en de processen-verbaal die kunnen gebruikt worden bij uitval.
Vrijdag 28 maart 2019 werden algemene instructies over de gefaseerde opstart van het project modernisering van de burgerlijke stand ter beschikking worden gesteld. Het gaat dan onder andere over hoe het Rijksregister wordt aangepast met de aktegegevens en over de stroom van gerechtelijke beslissingen en besluiten die van de rechtbanken en de dienst naamsverandering komt (een mailing via Binnenlandse Zaken en Justitie is voorzien).
Ook op vrijdag 28 maart 2019 verscheen een omzendbrief over de aanpassing van de onderrichtingen voor het bijwerken van de bevolkingsregisters.
In geval van problemen of vragen werd een handig infoblad ter beschikking gesteld over wat u kunt doen als u problemen ondervindt of vragen hebt na de Go-live. Het infoblad heeft het onder meer over wanneer en hoe u contact kunt opnemen met de helpdesk en wanneer u met papieren processen-verbaal moet werken.
We raden aan om dit infoblad af te printen en bij de hand te houden aan de loketten, zodat iedereen snel weet waar alle informatie te vinden is en wie te contacteren in geval van vragen of problemen.
Uiteraard moet de burger steeds prioriteit krijgen aan de loketten. Bij een uitval van het systeem kan er steeds op de werkwijze van het proces-verbaal worden overgestapt. De burger hoeft dus niet teruggestuurd te worden. Wanneer de DABS na een uitval terug functioneert, kan de akte alsnog opgemaakt worden in de DABS. Indien de uitval langer dan een dag duurt, kan het pv ondertekend worden en als basis voor de opmaak van de akte in de DABS gebruikt worden van zodra het systeem terug beschikbaar is (in dat geval moet het pv als bijlage in de DABS worden gevoegd). Let wel afschriften en uittreksels kunnen niet met de burger meegegeven worden indien de DABS-akte niet kan ondertekend is. Er kunnen afspraken met de burger gemaakt worden om deze na te sturen of te mailen.
Indien er maandag 1 april 2019 vanuit het project nieuws moet gebracht worden over het functioneren van de DABS of over wat te doen bij bepaalde issues, zal dat via mail aan de gemeenten gebeuren.
Wetgeving en documentatie
Presentaties informatiesessies 2019 VLAVABBS & DAV beschikbaar: deel 1 en deel 2.
Lijst wettelijke bijlagen
Wetgeving
- Wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing, BS 02/07/2018 zoals gewijzigd door de Wet van 19 december 2018 tot wijziging van diverse bepalingen inzake de regelgeving betreffende het levenloos kind, BS 01/02/2019 en de Wet van 21 december 2018 houdende diverse bepalingen betreffende Justitie, BS 31/12/2018.
- Gecoördineerde versie Burgerlijk Wetboek.
- Gecoördineerde versie Wetboek van de Belgische nationaliteit.
Uitvoeringsbesluiten
- KB van 3 februari 2019 tot vaststelling van de modellen van uittreksels en afschriften van akten van de burgerlijke stand, BS 15/02/2019 & erratum, BS 11-03-2019. Opmerking: de afschriften uit dit KB kunnen gelden als proces-verbaal indien door een uitval van de DABS het niet mogelijk is een akte op te maken en te ondertekenen.
- KB van 30 januari 2019 tot vaststelling van het model van aangifte van huwelijk en het model van aangifte van erkenning, de wijze van verzending van documenten en de wijze waarop meldingen gebeuren, BS 15/02/2019.
- KB van 30 januari 2019 tot vaststelling van de nadere regels voor de opmaak van de akte van adoptie en voor de afgifte van het bewijs ervan zoals bedoeld in artikel 367-2, vijfde lid van het Burgerlijk Wetboek en tot vaststelling van het model van schriftelijk bewijsstuk bedoeld in artikel 368-2 van het Burgerlijk Wetboek, BS 15/02/2019.
- KB van 10 maart 2019 tot bepaling van de nadere regels voor de toegang tot de databank voor de akten van de burgerlijke stand, BS 14/03/2019.
- KB van 22 februari 2019 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling en de werking van het beheerscomité van de DABS, BS 01/03/2019 & MB van 13 maart 2019 tot benoeming van de effectieve leden en de plaatsvervangende leden van het beheerscomité van de DABS.
- KB dat de toegang voor genealogisch, historisch en wetenschappelijk regelt (redactie is in voorbereiding, publicatie wordt op een later tijdstip verwacht).
Omzendbrief en onderrichtingen
- Omzendbrief, BS 25/03/2019
- Wijzigingen aan de Algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters en de Onderrichtingen voor het bijhouden van de informatiegegevens van het Rijksregister:
*Onderrichtingen van 25-02-2019 over de integratie van het DABS-aktenummer in de informatietypes en over het register van personen die vermeld worden in de akten van de burgerlijke stand
*Toegang tot DABS via RR-ADMIN - Brief van de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken van 11 februari 2019 over de opstart van de modernisering van de burgerlijke stand
- Informatienota over de oprichting van de Centrale autoriteit Burgerlijke Stand en geactualiseerde informatienota.
FAQ
Werkprocessen
VLAVABBS maakte een reeds werkprocessen burgerlijke stand aan die stap voor stap (met referenties naar de wettelijke basis) de nieuwe wet- en regelgeving vertalen in een schema. Het paswoord voor de website is VLAVABBS. Elk werkproces kan als pdf worden opgeslagen (klikken op knop "pdf"), waarbij je ook de volledige teksten met uitleg en regelgeving per processtap in één document ter beschikking krijgt.
Achtergrondinformatie
- Lijst wettelijke bijlagen
- Draaiboek aanstelling ambtenaar van de burgerlijke stand, model en wettelijke basis machtiging beambten van het gemeentebestuur met een blanco ontwerpbesluit van machtiging en een overzicht van de wettelijke basis voor elke machtiging, hier ook een voorbeeld voor de machtiging van beambten van het gemeentebestuur voor burgerlijke stand vanaf 31-03-2019.
- DAV: resultaten van de enqûetes bij de gemeenten, helpdesk en website project.
- Presentaties opleidingen VLAVABBS: juni 2018 en november 2018.
- Presentaties informatiesessies VLAVABBS & DAV: 2019 deel 1 en deel 2, 2018 & 2017.
- @burger: introductie project, migratie oude akten, verwerking rechterlijke beslissingen & besluiten en verwerking buitenlandse akten & beslissingen.
Digitale ondertekenoplossing DABS
De elektronische akten van de burgerlijke stand kunnen enkel nog elektronisch gehandtekend door de ambtenaar van de burgerlijke stand of diens gemachtigde beambte van het gemeentebestuur. Door de ondertekening met een gekwalificeerde elektronische handtekening wordt de authenticiteit, integriteit en onveranderlijkheid van de akten gewaarborgd.
Het is noodzakelijk dat de gemeenten een digitale ondertekenmodule van een softwareleverancier voorzien, die gevalideerd wordt door de Databank van de Akten van de Burgerlijke Stad (DABS). Gemeenten of softwareleveranciers die geen andere oplossing hebben of wensen aan te kopen kunnen intekenen op de raamovereenkomst van de FOD BOSA inzake elektronische ondertekening die werd toegewezen aan de firma Doccle. Voor de Doccle/e-Connect oplossing wordt een prijs per handtekening van € 0,10 aangerekend.
Migratie van oude papieren akten
- Info sheet over de migratie van oude akten.
- Info sheet over het aanvragen van een extract uit het Rijksregister om de lokale gegevens te verrijken & bestelbon (te versturen naar het Rijksregister en de helpdesk DABS).
- Uitgebreide Migratienota.
Vroegere wetswijzigingen modernisering burgerlijke stand
Het project modernisering loopt al verscheidene jaren. Een en ander resulteerde reeds in twee wetswijzigingen met als doel de modernisering alvast voor te bereiden door overbodige bepalingen en handelingen uit het burgerlijk wetboek te schrappen:
- de Wet van 14 januari 2013 houdende diverse bepalingen inzake werklastvermindering binnen Justitie, in het bijzonder hoofdstuk 3 met inwerkingtreding op [1 september 2013]
(https://docs.google.com/file/d/0B26cG0qIOT-5eHFZTDU5eU9LYVU/edit?usp=sharing)
- de Wet van 25 april 2014 houdende diverse bepalingen betreffende Justitie, zie voor de wijzigingen deze uitgebreide samenvatting met inwerkingtreding op 24 mei 2014.